Amikor beszerezzük cégünk számára az első irodai eszközöket, nagyon hamar szembesülünk a jelen kor technikai vívmányainak aktuális problémáival. Sokkal többet tud az „okos-eszköz” mint sejtettük. Természetesen kell találnunk valakit aki, segít nekünk beüzemelni és működtetni. Vagy felveszünk erre egy embert, vagy találunk egy külső céget, amelyik szakszerűen ellátja ezt a feladatot.

szakértő partner egyedül üzemeltet venni szerződéses folyamatos eszköz informatika tervez tervezés okos technikai vívmány megvenni munkaállomás megtalálni kiszervez külsős


Aki külsős céggel üzemelteti a számítógépeit, az már nagyvállalkozás, gondoljuk. Ellenkezőleg! Amikor azon gondolkodunk, hogy ki oldja meg informatikai eszközeink üzemeltetését, első körben a kollégáinkat szoktuk számba venni. Igen, Péter tanult programozást a főiskolán, esetleg Gábor tudna segíteni, aki rettentő gyorsan gépel, merülnek fel a jobbnál jobb ötletek. Ezeket célszerű minél előbb el is vetni… “Power user” (IT-ben erősebb felhasználó) minden vállalkozásnál akad, azonban ezt ne keverjük össze a szakértőkkel akiknek kifejezetten az eszközök üzemeltetése a feladatuk.

A következő gondolat, hogy milyen könnyű a nagy vállaltoknak, ők megbíznak egy jó drága IT üzemeltető céget, akik minden problémát megoldanak. Valójában ez az egyszerű mondat több ponton is sántít.

Először is, ha problémát oldanak meg az üzemeltetők, akkor már nem lehetnek olyan drágák, mert annyira nem is jók. A jól üzemeltetett rendszerek a tervezésnél kezdődnek, úgy tervezik őket, hogy “problémák” ne is legyenek. Sokkal olcsóbb alaposan megvarrni egy jól kiszabott zsákot, mint foltozgatni és folyamatosan pótolni a belőle kiesett dolgokat. Sajnos akkor szoktunk rádöbbenni, hogy szükség van a tervezésre amikor előjönnek az első hibák, hiányosságok. Ezt kerüljük el, már a rendszer tervezésnél kérjük ki szakértők véleményét, hosszú távon bőségesen meg fog térülni.

Ráadásul a kis és középvállalkozásoknak költséghatékonyabb alvállalkozóval megoldani az üzemeltetést, mint “eltartani” egy igazán hozzáértőt. A mai fizetésigények és ehhez tartozó járulékok nehezen kigazdálkodhatóak egy kisvállalkozás életében. Valljuk be, mindenki szívesebben alkalmaz egy saját maga költségeit többszörösen visszahozó értékesítőt, mint egy üzemeltetőt, aki csak „viszi” a pénzt.  Erre nincs is szükség, manapság tervezhető módon, költségként elszámolhatóan tudjuk igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat.

A mai piaci árak mellett átlagosan 25-30 informatikai eszköz üzemeltetése felett érdemes gondolkodni saját informatikus beiktatásán. . Ez nem csupán költségekben a határérték, hanem feladatok elvégzésében is a szolgáltató oldaláról.


A nagyobb cégeknek tehát lesz saját profi informatikusuk, de vajon ugyanazt a szakértelmet kapják a kkv-k is az alvállalkozóktól? NEM, mi sokkal többet kapunk. Az IT üzemeltetésre szakosodott társaságok egy cégben zanzásítják a szaktudást, hiszen nem egy személy szolgál ki minket, hanem kb 10 különböző szakterületről érkezett szakértő – csak éppen ugyanazon a megszokott szimpatikus hangon. A XXI.században csakis egyféle hang szólhat a háttérben,a bitek rezzenéséinek hangján, ezek a különböző távfelügyeleti programok zizegései, melyek azonnal jelzik amennyiben a rendszer működési tulajdonságai a meghatározott határértékek felé közelednek. Igen, a mai üzemeltetők ténylegesen a háttérben működnek, hogy mi felhasználók könnyedén, kényelmesen és ami a legfontosabb talán :  folyamatosan, megállás nélkül tudjunk termelni.

Ami az alvállalkozók mellett szól még ezen a területen az a szerződéses jogviszony. Olcsón, gyorsan tudunk váltani, amennyiben esetleg elsőre nem találtuk meg a megfelelő partnert. Sokkal nagyobb felelősséget vállalnak, mint egy alkalmazott és ezt mindössze eszközeink számának erejéig kell kifizetnünk. Összességében tehát sokkal jobban megéri kiszerveznünk eszközeink üzemeltetési feladatait.

Csak egy dolog nagyon nehéz egy jó üzemeltető céggel kapcsolatban, megtalálni őket, ugyanis tényleg láthatatlanok…