Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Utolsó kommentek

Feedek

HTML

HTML

Nem elég megvenni, üzemeltetni is kell tudni!

Amikor beszerezzük cégünk számára az első irodai eszközöket, nagyon hamar szembesülünk a jelen kor technikai vívmányainak aktuális problémáival. Sokkal többet tud az „okos-eszköz” mint sejtettük. Természetesen kell találnunk valakit aki, segít nekünk beüzemelni és működtetni. Vagy felveszünk erre egy embert, vagy találunk egy külső céget, amelyik szakszerűen ellátja ezt a feladatot.

szakértő partner egyedül üzemeltet venni szerződéses folyamatos eszköz informatika tervez tervezés okos technikai vívmány megvenni munkaállomás megtalálni kiszervez külsős


Aki külsős céggel üzemelteti a számítógépeit, az már nagyvállalkozás, gondoljuk. Ellenkezőleg! Amikor azon gondolkodunk, hogy ki oldja meg informatikai eszközeink üzemeltetését, első körben a kollégáinkat szoktuk számba venni. Igen, Péter tanult programozást a főiskolán, esetleg Gábor tudna segíteni, aki rettentő gyorsan gépel, merülnek fel a jobbnál jobb ötletek. Ezeket célszerű minél előbb el is vetni… “Power user” (IT-ben erősebb felhasználó) minden vállalkozásnál akad, azonban ezt ne keverjük össze a szakértőkkel akiknek kifejezetten az eszközök üzemeltetése a feladatuk.

A következő gondolat, hogy milyen könnyű a nagy vállaltoknak, ők megbíznak egy jó drága IT üzemeltető céget, akik minden problémát megoldanak. Valójában ez az egyszerű mondat több ponton is sántít.

Először is, ha problémát oldanak meg az üzemeltetők, akkor már nem lehetnek olyan drágák, mert annyira nem is jók. A jól üzemeltetett rendszerek a tervezésnél kezdődnek, úgy tervezik őket, hogy “problémák” ne is legyenek. Sokkal olcsóbb alaposan megvarrni egy jól kiszabott zsákot, mint foltozgatni és folyamatosan pótolni a belőle kiesett dolgokat. Sajnos akkor szoktunk rádöbbenni, hogy szükség van a tervezésre amikor előjönnek az első hibák, hiányosságok. Ezt kerüljük el, már a rendszer tervezésnél kérjük ki szakértők véleményét, hosszú távon bőségesen meg fog térülni.

Ráadásul a kis és középvállalkozásoknak költséghatékonyabb alvállalkozóval megoldani az üzemeltetést, mint “eltartani” egy igazán hozzáértőt. A mai fizetésigények és ehhez tartozó járulékok nehezen kigazdálkodhatóak egy kisvállalkozás életében. Valljuk be, mindenki szívesebben alkalmaz egy saját maga költségeit többszörösen visszahozó értékesítőt, mint egy üzemeltetőt, aki csak „viszi” a pénzt.  Erre nincs is szükség, manapság tervezhető módon, költségként elszámolhatóan tudjuk igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat.

A mai piaci árak mellett átlagosan 25-30 informatikai eszköz üzemeltetése felett érdemes gondolkodni saját informatikus beiktatásán. . Ez nem csupán költségekben a határérték, hanem feladatok elvégzésében is a szolgáltató oldaláról.


A nagyobb cégeknek tehát lesz saját profi informatikusuk, de vajon ugyanazt a szakértelmet kapják a kkv-k is az alvállalkozóktól? NEM, mi sokkal többet kapunk. Az IT üzemeltetésre szakosodott társaságok egy cégben zanzásítják a szaktudást, hiszen nem egy személy szolgál ki minket, hanem kb 10 különböző szakterületről érkezett szakértő – csak éppen ugyanazon a megszokott szimpatikus hangon. A XXI.században csakis egyféle hang szólhat a háttérben,a bitek rezzenéséinek hangján, ezek a különböző távfelügyeleti programok zizegései, melyek azonnal jelzik amennyiben a rendszer működési tulajdonságai a meghatározott határértékek felé közelednek. Igen, a mai üzemeltetők ténylegesen a háttérben működnek, hogy mi felhasználók könnyedén, kényelmesen és ami a legfontosabb talán :  folyamatosan, megállás nélkül tudjunk termelni.

Ami az alvállalkozók mellett szól még ezen a területen az a szerződéses jogviszony. Olcsón, gyorsan tudunk váltani, amennyiben esetleg elsőre nem találtuk meg a megfelelő partnert. Sokkal nagyobb felelősséget vállalnak, mint egy alkalmazott és ezt mindössze eszközeink számának erejéig kell kifizetnünk. Összességében tehát sokkal jobban megéri kiszerveznünk eszközeink üzemeltetési feladatait.

Csak egy dolog nagyon nehéz egy jó üzemeltető céggel kapcsolatban, megtalálni őket, ugyanis tényleg láthatatlanok…

Tovább

Miért romlik el minden mai kütyű?

Minden működik magától? Igen, hiszen a mai technológiai eszközök úgy készülnek, hogy az első elindítás után az idők végezetéig működjenek…. ööö.. hát sajnos nem. De miért van ez? Biztos felmerült már a kérdés bennünk, hogy miért is romlik el valami. A mai posztban erről szeretnék írni pár gondolatot.

elromlik eszköz rossz használt termék elavult gagyi hibás elhasznált kidobni új felújít kicserél töröl hardver szoftver alkatrész típus áram ingadozik forrás stabil beázik melegszik öregedés hálózat stabilitás karbantart kabantartani személy felelős kütyű elhasznál használ tervez terv


Hardveres oldalról tekintve az eszközeink egyszerű alkatrészekből épülnek fel, melyek összességében bonyolult hálózatokat alkotnak. Minden egyes alkatrésznek megvannak az adott típusra jellemző működési tulajdonságai és ezen jellemzők normál üzemi határértékei. Idővel az alkatrészek működési paraméterei változhatnak és változnak is. Az elektromos áram sem egy állandó stabil forrás. A lakásban vagy irodában minden eszköz egy hálózatban működik: a számítógép, monitor, mosógép és a porszívó is. Ezeknek a berendezéseknek az elektromos zavarjainak a kiszűrése az eszköz tápegységének a feladata.
Még ha nem is éri extrém környezeti hatás (beázás, túlmelegedés, stb.) akkor is bejutnak az áramkörökbe bizonyos károsító ingadozások és elektromos tüske jelenségek. Ez az úgynevezett öregedés elősegíti a környezeti- és elektromos károsodásokat is. Amennyiben a hálózatban más eszköz is működik, ami szintén zavarja az áram stabilitását, akkor ez az öregedés mellett a közvetett „károsító tényező”! 


Szoftveres részről nézve a folyamatos fájlmásolások, törlések „szemetet” hagynak a tárolóinkon, memória egységeinken. Eltekintve a szándékos támadásokat, melyeket, egy megfelelő védelemmel el tudunk hárítani, a sok „szemét” előbb- utóbb felgyülemlik. Mi is történne otthon, ha férj nem vinné le a szemetet a megbeszéltek szerint? Természetesen a feleség vinné le, pontosan ugyanúgy, ahogy a rendszereink működéséért felelős személynek is el kell végeznie ezt a „karbantartó” munkát. Lehetőleg úgy, hogy mi ne is vegyük észre. Ha ezt senki nem végzi el, bizony előbb utóbb leszűkül a mozgástér a lakásban. Ezért érezzük azt, hogy a pár évvel ezelőtt megvásárolt eszközünk ma már belassult, akadozik a működése. Elvonatkoztatva a „gyártók érdeke” összeesküvés elmélettől, megállapíthatjuk, hogy amennyiben ugyanarra használjuk az eszközünket, mint azt eredetiekben terveztük, megfelelően karbantartjuk, akkor bizony nem fog „elhasználódni”. De akkor miért kell meghatározott időtávra tervezni? Miért is szükséges időről időre megválnunk szeretett kütyüinktől?  

A válasz a fejlődés. A fejlődni akarás - vágyás és fejlődési kényszer. Ki használ a manapság Windows NT-t? Pedig az akkori MS Office (Office 2000) alkalmazások a mai napig elfutnának rajta. Mégis új telefonjaink, új nyomtatóink, notebookjaink vannak irodáinkban melyeknek majdani cseréjét, igen is be kell terveznünk már most. Azonban, hogy ez milyen időtávot is rejt magában nagyban függ  a terveinktől (például az üzemeltetésre fordított összegektől is). Fontos, hogy minden eszköz élettartama egyedi, így külön-külön kell meghatározni azt. Nem szabad egy hálózati eszközt (swith, router, kiszolgáló, stb.) összehasonlítani egy mobiltelefonnal. Ugyanez vonatkozik az eszközök üzemeltetésére. Még egy mobiltelefon is folyamatos üzemeltetést kíván: Tölteni kell, az e-maileket- képeket időközönként karbantartani, menteni, a rajta futó operációs rendszert és alkalmazásokat frissíteni. Most már látjuk, semmi sem működik magától, a kérdés ez után inkább az, hogy hogyan vásároljunk új terméket és kire bízzuk az ezek üzemeltetését! Erről a következő cikkben írok majd!

Szép napot!
 

Tovább